کد مطلب:211361 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

نیکوئی در حق برادران
یكی دیگر از نكات حساسی كه امام ششم انگشت روی آن نهاده و سفارش خصوصی كرده است بر و نیكوئی به اخوان و برادران است این خیر و نیكوئی از متفرعات مواساة است كه دستور فرموده ولی برای آنكه خوب تشریح شده باشد حدود آن را دستور فرموده.

فقال (ع) فی وصیته لجمیل بن دراج و من خالص الایمان البر بالاخوان والسعی فی حوائجهم و ان البار بالاخوان لیحبه الرحمن الی ان یقول - یا جمیل اخبر بهذا غرر اصحابك فقال قلت جعلت فداك و من غرر اصحابی؟ قال (ع) هم البارون بالاخوان فی العسر والیسر [1] .

در وصایای خود به جمیل دراج فرموده از شرایط خلوص ایمان نیكی در حق برادران است و سعی در برآوردن حوائج و نیاز آنها است و نیكوئی و خوبی به دوستان برای دوستی خداوند است تا آنجا كه فرمود ای جمیل خبر بده این مطلب را به برازنده های دوستانت. عرض كردم منظور از دوستان شایسته و شاخص كدام است؟ فرمود آنها كه در خوبی و نیكوئی كردن در حق برادران در سختی و آسانی در عسرت و یسرت در تنگدستی و گشاده روزی



[ صفحه 183]



روزی در هر حال نیكوئی و خوبی كنند به طوری كه ملكه و سجایای اخلاقی آنها شود آنها را برادران برازنده و شاخص گویند.

به قدری امام صادق علیه السلام درباره اصحابش در دوستی و تحكیم مبانی اخلاقی آنها تأكید فرموده و تعلیمات عالیه پرورشی داده كه حد و حصر ندارد.

در وصیت خود به عبدالله بن جندب می فرماید: اما انه ما یعبد الله بمثل نقل الاقدام الی بر الاخوان.

یعنی هیچ عبادتی مانند قیام و اقدام در برآوردن حاجات برادران ایمانی و نیكوئی در حق آنها نیست.

فرمود ای پسر جندب شیطان گاهی جدی دارد كه سدی سر راه اشخاص بسازد و یكی از آن موارد این است كه در نیكوئی در حق برادران مكاید و اوهامی به وجود می آورد تا مانع نیكوكاری گردد و شماها بكوشید فریب شیطان را در این راه نخورید تا بتوانید در دوستیابی و نگاهداری برادران از راه نیكی كردن دریغ ندارید.


[1] وسايل الشيعه باب استحباب البر بالاخوان به نقل الامام الصادق علامه مظفر ص 80.